خودروکار گزارش می دهد
بازندگان تغییر فرمول قیمت گذاری چه کسانی هستند؟
بازنگری در فرمول قیمت گذاری خودرو و بازگشت یه آن چه پیش از این از سوی کارشناسان این حوزه موزد تاکید قرار گرفته بود، در دستور کار کمیته خودرو قرار گرفته و در این میان این پرسش مطرح می شود که با تعیین قیمت در حاشیه بازار، بازندگان اصلی این موضوع چه کسانی خواهند بود؟
به گزارش خبرنگار خودروکار، پس از افزایش ۱۰ و ۲۳ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا از سوی ستاد تنظیم بازار و بر اساس تصمیم شورای رقابت، بازار خودرو وارد فاز جدیدی از پیچیدگی شد به طوری که افزایش دوباره قیمت ها استارت خورد و اختلاف قیمت کارخانه و بازار در برخی از خودروها به بیش از ۸۰ میلیون تومان رسید و تلاش مسئولان دولتی برای کنترل قیمت ها در بازار به شکست دیگری منجر شد.
در حالی تورم سال های گذشته مبنای فرمول تعیین قیمت از سوی شورای رقابت بوده که فعابان این حوزه معتقدند قدیمی بودن این فرمول با توجه به تورم فعلی، زیانهنگفتی به صنعت خودرو وارد خواهد کرد. در این میان شانه خالی کردن شورای رقابت و همچنین سازمان حمایت از اعلام قیمت نهایی خودرو باعث شد تا بازار بیش از همیشه دچار نوسان قیمت شود.
پس از این اتفاق اجرای سیستم جدید فروش بر پایه قرعه کشی نیز شوک دیگری به بازار خودرو وارد کرد تا بدنه دولت تصمیم جدی تری برای تعیین قیمت خودرو بگیرد بر این اساس شنیده می شود تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار به عنوان فرمول اصلی قیمت گذاری مدنظر قرار گرفته است. این شرایط در حالیست که به نظر می رسد با اجرایی شدن این فرمول و تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار، منتخبان قرعه کشی پیش فروش خودرو به بازندگان اصلی تبدیل شوند چرا که بر اساس قانون جدید سود مشارکت و انصراف از فروش های جدید خودروسازان حذف شده و سود تاخیر نیز به سالانه 12 درصد کاهش یافته اما تسویه حساب و تعیین قیمت نهایی خودرو به قیمت روز کارخانه بوده در حالی که عدم امکان صلح و وکالت فروش نیز وجود ندارد.
براین اساس پیش بینی می شود همزمان با تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار شاهد بالاگرفتن اعتراض ها از سوی برندگان قرعه کشی ها هستیم. این تصمیم در حالیست که از سال گذشته اصرارها بر اجرایی شدن این تصمیم بالا گرفته و تجربه موفق دهه ۸۰ ملاک این تصمیم عنوان شده بود و نگاهی به روند قیمت ها در آن بازه زمانی نشان می داد که با روش قیمت گذاری در حاشیه بازار، خودرو به کالای مصرفی تبدیل شده بود و خودروسازان برای ترغیب تقاضا از روش های جدید مبتنی بر پرداخت تسهیلات استفاده می کردند.
به گزارش خودروکار، اصلاح شیوه قیمت گذاری خودرو در حالی که ۸۵ هزار نفر در نوبت دریافت خودرو با تحویل یک ساله هستند، به طور قطع اثر روانی بالایی به دنبال خواهد داشت امادر این شرایط خودروسازان می توانند با افزایش تولید و انجام تعهدات خود زودتر از موعد مقرر، نسبت به کاهش ضرر و زیان مشتریان اقدام کنند. بدون شک این تصمیم در درازمدت اثرات به مراتب بهتری در بازار خواهد داشت بنابراین لازم است هرچه زودتر شرایط اجرایی شدن آن فراهم شود.
انتهای پیام/